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Laboratoire d’analyse et d’architecture des systèmes
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452documents trouvés

18187
20/07/2018

Interoperability based Dynamic Data Mediation using Adaptive Multi-Agent Systems for Co-Simulation

Y.MOTIE, E.BELGHACHE, A.NKETSA, J.P.GEORGE

ISI, IRIT, IRIT-UPS

Manifestation avec acte : International Conference on High Performance Computing & Simulation ( HPCS ) 2018 du 16 juillet au 20 juillet 2018, Orléans (France), Juillet 2018, 7p. , N° 18187

Lien : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01822421

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Abstract

A co-simulation is the coupling of several simulation tools where each one handles part of a modular problem which allows each designer to interact with the complex system in order to retain its business expertise and continue to use its own digital tools. For this co-simulation to work, the ability to exchange data between the tools in meaningful ways, known as Interoperability, is required. This paper describes the design of such interoperability based on the FMI (Functional Mock up Interface) standard and a dynamic data mediation using adaptive multi-agent systems for a co-simulation. It is currently being applied in neOCampus, the ambient campus of the University of Toulouse III-Paul Sabatier.

144019
18205
29/06/2018

Avez-vous identifié toutes les parties prenantes ?

K.GOMEZ SOTELO, X.YI, C.BARON, P.ESTEBAN, C.A.GUTIERREZ-ESTRADA, L.J.LAREDO VELAZQUEZ

ISI, Toluca

Manifestation avec acte : International Conference on Modeling, Optimization & Simulation ( MOSIM ) 2018 du 27 juin au 29 juin 2018, Toulouse (France), Juin 2018, 8p. , N° 18205

Lien : https://hal.laas.fr/hal-01827377

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Résumé

Il existe aujourd'hui une compétition féroce entre les entreprises pour concevoir et livrer des produits sur le marché dès que possible; celles-ci cherchent ainsi à développer plus rapidement que jamais des systèmes qui doivent parfaitement répondre à des besoins de clients toujours plus exigeants. Les chercheurs en ingénierie système, en gestion de projet et en définition de concept, entre autres disciplines, ont compris qu'identifier précisément et exhaustivement les parties prenantes dès le début d'un projet de conception d'un nouveau système est essentiel pour bien définir les besoins et livrer au final un système qui réponde au mieux aux diverses attentes. L'objectif de cet article est ainsi d'aider les équipes d'analyse et de conception à déterminer les différentes parties prenantes d'un projet de développement d'un système technique. Notre proposition consiste en une typologie des parties prenantes permettant de faciliter leur identification et une table pour pondérer leur contribution au projet en fonction de leur importance. La proposition, conforme à la norme ISO / IEC / IEEE 15288 (2015), a été expérimentée dans trois études de cas, aboutissant à une première validation de celle-ci et à des opportunités d'amélioration futures.

144160
18174
29/06/2018

Data visualization in conceptual design: developing a prototype to support decision making

X.YI, C.BARON, R.A.VINGERHOEDS, A.BERTONI, P.ESTEBAN

ISI, SUPAERO, BTH

Manifestation avec acte : International Conference on Modeling, Optimization & Simulation ( MOSIM ) 2018 du 27 juin au 29 juin 2018, Toulouse (France), Juin 2018 , N° 18174

Lien : https://hal.laas.fr/hal-01821244

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Abstract

In recent years, data visualization has received a lot of attention and widely applicate in many areas. Data is a treasure, a lot of valuable information hidden inside. While visualizing the hidden information concisely and intuitively is a critical task. In this paper, we explore how data visualization could support conceptual design. A specific conceptual design case for improving the fuel efficiency of wheel loader is implemented. By visualizing the complex fuel consumption data comprehensive for engineers to get insights, thus to support the decision making for a new product development. As a result, a table of classifying visual techniques by different features, and a prototype consisted of four approaches step by step to present complex data are proposed.

143923
18182
29/06/2018

Implementing SCRUM to develop a connected robot

D-A.DIAZ VARGAS, R.XUE, C.BARON, P.ESTEBAN, R.A.VINGERHOEDS, C.A.GUTIERREZ-ESTRADA, C.LIU

ISI, SUPAERO, Toluca, Beijing

Manifestation avec acte : International Conference on Modeling, Optimization & Simulation ( MOSIM ) 2018 du 27 juin au 29 juin 2018, Toulouse (France), Juin 2018, 8p. , N° 18182

Lien : https://hal.laas.fr/hal-01827361

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Abstract

Agile methods are receiving a growing interest from industry and these approaches are nowadays well accepted and deployed in software engineering. However, some issues remain to introduce agility in systems engineering. The objective of this paper is to show an agile management implementation in an educational project consisting in developing a connected mobile robot, and to evaluate the issues and benefits of adopting an agile approach. Among the most famous agile management methods, SCRUM has been chosen to lead this experiment. This paper first presents the project and how students traditionally manage it, then it describes how Scrum could be used instead. It evaluates the difficulties and interests to introduce agility in this project, and concludes on the ability of Scrum to design, test and progressively integrate the system, thus providing an operational prototype more quickly.

143995
18203
29/06/2018

Safety Analysis of Pilot-System Interaction

V.PANT, J.C.CHAUDEMAR, H.DEMMOU

ISAE, ISI

Manifestation avec acte : International Conference on Modeling, Optimization & Simulation ( MOSIM ) 2018 du 27 juin au 29 juin 2018, Toulouse (France), Juin 2018, 6p. , N° 18203

Lien : https://hal.laas.fr/hal-01828560

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Abstract

This paper presents ongoing work in the scope of development of a new methodology of safety analysis taking into account pilot's behavior. The initial part of the research deals with understanding pilot error and to model his behavior against required tasks. The paper presents the methodology and the tool developed for this purpose.

144156
18178
29/06/2018

Mise en œuvre d'un simulateur DEVS utilisant des réseaux de Petri temporisés sur FPGA

C.FOUCHER, V.ALBERT

ISI

Manifestation avec acte : International Conference on Modeling, Optimization & Simulation ( MOSIM ) 2018 du 27 juin au 29 juin 2018, Toulouse (France), Juin 2018 , N° 18178

Lien : https://hal.laas.fr/hal-01824727

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Résumé

Une étape du Rapid Control Prototyping peut consister à exécuter une version simulée d'un système de commande en lien avec un environnement réel. Dans ce cadre, le simulateur doit assurer une exécution en temps réel de la simulation de la commande afin de permettre un fonctionnement opérationnel. Cet article propose une mise en œuvre matérielle d'un simulateur à événements discrets qui, si elle ne garantit pas encore le temps réel, permet d'accélérer fortement la simulation pour tendre vers cet objectif. Il s'agit d'un travail en cours s'inscrivant dans notre volonté d'assurer un flot complet de génération d'un système depuis des modèles dans une approche d'ingénierie dirigée par les modèles.

143935
18137
28/06/2018

New model transformations for the stability analysis of time-delay systems

M.SAFI, L.BAUDOUIN, A.SEURET

ISI, MAC

Manifestation avec acte : IFAC Workshop on Time Delay Systems ( TDS ) 2018 du 28 juin au 30 juin 2018, Budapest (Hongrie), Juin 2018, 6p. , N° 18137

Lien : https://hal.laas.fr/hal-01799394

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Abstract

This paper deals with the stability analysis of time delay systems based on continuous-time approach. The originality of the present paper relies on the construction of several models for a same time-delay systems using the interconnection of an ordinary differential equation and a transport partial differential equation. The stability analysis is then performed using a Lyapunov functional. These models are constructed in order to first reduce potentially the complexity of the resulting stability conditions. Second several models are build in order to be interpreted as a discretization scheme as the one usually used in the Lyapunov functional. The proposed result can be seen as a generalized (N − M) discretization which consists in both a time-discretization of the delay interval into M sub-intervals, and the projection of the state function within each sub-interval on the Legendre polynomials of degree less than N. The efficiency of this novel approach is illustrated on an academic example.

143735
18223
28/06/2018

Specification-Based Protocol Obfuscation

J.DUCHENE, E.ALATA, V.NICOMETTE, M.KAANICHE, C.LE GUERNIC

TSF, INRIA Rennes

Manifestation avec acte : Annual IEEE/IFIP International Conference on Dependable Systems and Networks ( DSN ) 2018 du 25 juin au 28 juin 2018, Luxembourg city (Luxembourg), Juin 2018 , N° 18223

Lien : https://hal.inria.fr/hal-01848573

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Abstract

This paper proposes a new obfuscation technique of a communication protocol that is aimed at making the reverse engineering of the protocol more complex. The obfuscation is based on the transformation of protocol message format specification. The obfuscating transformations are applied to the Abstract Syntax Tree (AST) representation of the messages and mainly concern the ordering or aggregation of the AST nodes. The paper also presents the design of a framework that implements the proposed obfuscation technique by automatically generating, from the specification of the message format, a library performing the corresponding transformations. Finally, our framework is applied to two real application protocols (Modbus and HTTP) to illustrate the relevance and efficiency of the proposed approach. Various metrics recorded from the experiments show the significant increase of the complexity of the obfuscated protocol binary compared to the non-obfuscated code. It is also shown that the execution time and memory overheads remain acceptable for a practical deployment of the approach in operation.

144253
18057
22/06/2018

Tomographic Node Placement Strategies and the Impact of the Routing Model

Y.A.PIGNOLET, S.SCHMID, G.TREDAN

ABB CRC, Switzerland, AAU, TSF

Manifestation avec acte : ACM Sigmetrics 2018 du 18 juin au 22 juin 2018, Irvine (USA), Juin 2018, 28p. , N° 18057

Lien : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01644582

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Abstract

Fault-tolerant computer networks rely on mechanisms supporting the fast detection of link failures. Tomo-graphic techniques can be used to implement such mechanisms at low cost: it is often sufficient to deploy a small number of tomography nodes exchanging probe messages along paths between them and detect link failures based on these messages. Our paper studies a practically relevant aspect of network tomography: the impact of the routing model. While the relevance of the routing model on path diversity and hence tomog-raphy cost is obvious and well-known on an anecdotal level, we lack an analytical framework to quantify the influence of different routing models (such as destination-based routing) exists. This paper fills this gap and introduces a formal model for asymmetric network tomography and a taxonomy of path routing models. This facilitates algorithmic reasoning about tomographic placement problems and quantifying the difference between routing models. In particular, we provide optimal and near-optimal algorithms to deploy a minimal number of asymmetric and symmetric tomography nodes for basic network topologies (modelled as graphs) under different routing model classes. Interestingly, we find that in many cases routing according to a more restrictive routing model gives better results: compared to a more general routing model, computing a good placement is algorithmically more tractable and does not entail high monitoring costs, a desirable trade-off in practice.

142813
18189
22/06/2018

Petri Net Reductions for Counting Markings

B.BERTHOMIEU, D.LE BOTLAN, S.DAL ZILIO

VERTICS

Manifestation avec acte : International Symposium on Model Checking of Software ( SPIN ) 2018 du 20 juin au 22 juin 2018, Malaga (Espagne), Lecture Notes in Computer Science 10869, Juin 2018, 20p. , N° 18189

Lien : https://hal.laas.fr/hal-01822078

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Abstract

We propose a method to count the number of reachable markings of a Petri net without having to enumerate these rst. The method relies on a structural reduction system that reduces the number of places and transitions of the net in such a way that we can faithfully compute the number of reachable markings of the original net from the reduced net and the reduction history. The method has been implemented and computing experiments show that reductions are eective on a large benchmark of models.

144023
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